Yaratıcı Bir Dijital Ajans Nasıl Seçilir?

 Olasılıklar sonsuzdur, bu yüzden doğru tercihi yapmak sizin elinizdedir. Bu yazının amacı stresinizi azaltmak ve bu şekilde bir durum için size net bir yol haritası sağlamaktır.

Araştırmaya başlamadan ilkin

İyi tanımlanmış bir sorun, çözümün yarısıdır. Dolayısıyla, hedeflerinizi net bir halde ifade etmek için birkaç dakikanızı ayırın, başarınız için neyin mühim bulunduğunu öncelik sırasına gore belirleyerek ve bir tekhaiz olsaydım güzel olurdu’ dediklerinizi ötekilerden ayırın. İnternette araştırmaya başladığınız süre, neyi aradığınızdan kesinlikle güvenilir olmalısınız.

Neye haiz olacağınızın kararını doğru bir halde vermek birazcık süre gerektirecek. Takviminizde bu işe süre ayırdığınızdan güvenilir olun!

Artık hedeflerinizi belirlediğinize gore şimdi araştırma yapma zamanı. Biz araştırmaları üç aşamada düşünüyoruz:

1. Başlangıç

İlk başta yerelde tavsiye edilen, birkaç ajans seçeneğini belirlemelisiniz. Sadece, şu an için bir tek temel hedeflerinize odaklanın. Böylece oldukca fazla data ile kafanızı karıştırmamış olmuş olursunuz. Size sunulan hizmet tekliflerini anladığınızdan güvenilir olun. Lütfen olabildiğince açık ve belirgin olun. Öncelikli hedeflerinizi ve evvelinde belirlemiş olduğunuz ajans hizmetlerini kapsayan bir sıralama oluşturun. İyi bir eşleşme olup-olmadığını anlamada size destek olması adına her ajans ve bazı kategoriler için yıldızlı puanlama yapabilirsiniz.

Aday ajanslarınızın sizinkine benzer projeler ve markalar için kanıtlanmış, başarıya ulaşmış emek harcama kayıtlarının olup-olmadığını göz önünde bulundurmalısınız. Kim bilir bunu hazırladığınız temel taslağa puanlama kategorisi olarak ekleyebilirsiniz.

2. Anlatmaya çalışan

Şimdi, puanlamanızın haricinde elde etmeniz ihtiyaç duyulan bazı temel nitel bilgiler var. Yapacağınız iş ortaklığı başarıya ulaşmış anlarla mı dolu olacak yoksa sabrınızın sınandığı fena bir netice ile mi karşılaşacaksınız? Ajansta ki en iyi kişiyi aramak için birazcık süre ayırınız (şahıs sayısı bütçe ve süre sınırlamalarına gore değişebilir) ve ajansın hizmet teklifleriyle ilgili istediğiniz kadar sorular sorunuz. Ajansların sizinle kontakt kurma şekillerine oldukça dikkat ediniz, önceliğiniz sizinle devamlı kontakt kuran, sorularınızı dürüst ve açık bir halde cevaplayan ajanslar olmalı! Şundan dolayı bu ilk temasın, gelecekteki etkileşimin iyi mi olabileceğine dair ufak bir örnek olması muhtemeldir. Derhal uygun miydiler? Verdikleri cevaplar sizi memnun etti ve kafanızdaki sual işaretlerini giderdi mi? İletişim için kolay ve teknolojik bir yol sağladılar mı? Ajans sunumları iyi oluşturulmuş ve ilgili proje emekleri ile desteklenmiş mi?

3. Vakaya hakim

Şu ana kadar eleyerek oluşturduğunuz ve 2-3 finalist ajans bulunan bir listeye haiz olmuş durumda olmalısınız. Hepsine aynı şekilde bir proje özeti gönderiniz. Evet, muntazam ve iyi oluşturulmuş bir özet. Bir projeye haiz olmak için kısa bir özet yazmaktan daha iyi bir yol yoktur. Ve Einstein’ın şu meşhur sözünü hatırlayın: “Eğer bir şeyi basitçe anlatamıyorsanız, yeterince iyi anlamamışsınızdır.

Adil ve saydam olunuz. Ortaklığa girmenin iyi bir yolu, oyunda yalnız olmadıklarını onlara bildirmektir. Onlar da minnettar olacaklardır.

Vaktinizi -onların vaktini de- boşa harcamamalısınız. Bu aşama, eğer bir bütçe sınırlamanız var ise onu açıklamak için iyi bir an.

Alacağınız teklifler de beklentilerinizi karşılamaya daha yakın olacaktır. Onlar da teklifleriyle geri dönüş yaptıklarında, neredeyse her şey tamamlanmak suretiyle olacaktır. Belgeleri dikkatlice inceleyiniz. Maliyet bölümünü direkt atladıktan sonrasında, isteklerin, hedeflerin, teslimatların, proje planının ve öteki dikkate alınacak hususları da değerlendirmek için birazcık süre ayırınız.

Büyük ajans mı yoksa ufak ajansı mı?

Büyük ajanslar ufak ajanslardan değişik olarak yaratıcılık, geliştirme ve danışmanlık benzer biçimde değişik kabiliyetleri bir araya getirirler. Dolayısıyla, aradığınız şey bir oldukca faaliyetinizi devretmek ve başka bir şey (ürününüzü geliştirmek, ekibinize yatırım yapmak…) yapmak için birazcık boş alan açmak ise, bu seçenek sizin için en iyisidir. Kendi işlerinizi ilerletip bir tek ajansın yönlendirmelerine güvenmek istiyorsanız ilk süreç sancılı da olsa büyük ajans tercih etmelisiniz. Büyük bir ajansın tüm hizmetlerini sunması, tüm bu hizmetlerde iyi olduğu anlamına gelmeyebilir. Size geri dönüşleri de çoğu zaman oldukca yavaştır. Ajansların büyük ve kalabalıklaşan yapıları sebebiyle, daha oldukca insan ilgi duymaktadır.

Buna karşılık, ufak ajanslar birçok kabiliyet mevzusunda daha oldukca uzmanlaşırlar (maksimum 5-6 kişilik ajanslar). Ufak ajanslarda kontakt direkt ve kişisel olduğundan kontakt oluşturmak daha kolaydır. Süreçler daha süratli ilerler. Bunun aksine, yapılacak olan işler devamlı olarak takip altında olmalı ve onay aşamalarından geçmelidir. Ufak, butik demek değildir. Şunu adil bir halde söyleyebiliriz; daha ufak kurumlar yaptıkları şeylerle ilgili daha çok tutku gösterme ve değişik olma eğilimindedirler ve sonuçta dünyayı harekete geçiren şey tutkudur.

Kuruluşunuzda kafi çalışanınız var ise, birkaç ufak ajans ile emek harcamayı ve aralarındaki işletmenizle ilgili data boşluğunu kendi ekibinizin katmış olduğu kıymet ve uyumla doldurmayı tercih edebilirsiniz. Benim fikrime gore bu, büyük bir finans devinin işinizi yönetmesine izin vermekten daha iyi bir stratejidir. Genel bir kaide olarak, temel stratejilerinizin kontrolünün sizde olması ve bir tek yapamayacağınız kısımları devretmek istersiniz.

Bu mevzuyla ilgili en uç örnek ise her yıl gittikçe daha çok gördüğümüz bir şey olarak, direkt özgür çalışanlarla çalışan büyük küresel markalardır. Bu küresel markalar maddi açıdan karşılayabilecek kafi iç kaynaklara sahiptirler. Paradoks benzer biçimde gözükse de, yaptıkları basitçe ajanslardan gelen tüm faturaları kesmek ve bir tek lüzumlu kabiliyetler almaktır.

Dokunabildiğiniz ajans mı yoksa dokunamadığınız mı?

Bir zamanlar, mahalli ajanslar birebir görüşebilmek adına büyük avantajlar sundular. Bugünlerde bu hala geçerli mi? Bana kalırsa, ilişkiyi güçlendirmek için müşterilerinizle gerçek hayatta tanıştığınız bir an olmalı; sadece işletmeyle ilgili kararların %99'u oldukca kıymetli sanal kanallarımız üstünden alınabiliyor. Benzer bir saat diliminde olduğunuz sürece ve yılda bir kez, ajansınızı ziyaret etmek için uçağa atlamıyorsanız, ofisinizden 3.000 km uzaklıktaki yaratıcı ajansınız ile aranızda bir sorun olmamalı.

Ve sonrası?

Başarısız kişiler anlık durumlarına gore kararlar verirler. Başarıya ulaşmış insanoğlu, olmak istedikleri yere gore kararlar verirler. Bir ajansı seçerken kendinize şunu problem; bir tek bir kereye mahsus mu ihtiyacınız var, yoksa uzun vadeli bir iş ortaklığı oluşturmak mı istiyorsunuz? Stratejik düşünün, işinizin nereye gittiğini kendinize sormanın zamanı geldi. Ajans ile beraber gelecekte kendinizi hayal etmeye çalışın, ne görüyorsunuz?

Kimi zaman, basitçe bildiğiniz size rehberlik edecek olan içinizden gelen sestir. Böylece yukarıda bahsettiklerimizin hepsini çöpe atabilir ve kalbinize güvenebilirsiniz. Yalnız beyninizin kestirme bir yolla sizi kandırmayıp, konuşanın kalbinizin olduğundan güvenilir olmalısınız.

Temel çıkarımlar

  1. Hedeflerinizi belirlediniz mi?
  2. Onlara yıldızlama işaretleriyle öncelik verdiniz mi? Temel beklentilerinizi belirtebilir misiniz?
  3. Araştırmanız için yeterince seçenek düşündünüz mü?
  4. Her seçeneğin temel beklentilerinizi ne aşama yerine getirmesi icap ettiğini değerlendirdiniz mi?
  5. Finalistlerinizle buluştunuz mu? (Sunumlara dikkat ederek!)
  6. Açık, iyi yapılandırılmış bir özet anlatımı yazdınız mı?
  7. Teklifleri maliyetin ötesinde iyice değerlendirdiniz mi?

… öyleyse doğru bir iş yapıyorsunuz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Javascript Kütüphanesi Nedir?

Neden Web Sitesi Sahibi Olmalıyız?

Yanlış SEO Çalışmaları Nedeniyle Ceza Almayın! Google Penalty Nedir?